W 2022 r., w przeciwieństwie do 2021 r., widzimy bardziej optymistyczne perspektywy, jeśli chodzi o festiwale i wydarzenia, a to zaczyna się pokazywać w statystykach. Viberate przeprowadził niedawno raport z występów festiwali i wydarzeń w tym semestrze w porównaniu do zeszłego roku, kiedy było małe otwarcie na ich realizację.
Ostatnie dwa lata przyniosły niepewność, uczucie, które jeszcze nie wyblakło i które w znacznym stopniu wpłynęło na przemysł muzyczny i występy na żywo. Mimo to wiele osób uczestniczy w co najmniej jednej imprezie, która pokazuje się w ich liczbie.
Viberate analizował zarówno trendy, jak i elementy, które umożliwiły nowy sezon festiwali i wydarzeń. Na przykład fakt, że EDM jest nadal bardzo popularny na całym świecie. Z trzech największych festiwali na świecie, Ultra jest najbardziej EDM-heavy, ponieważ jego ogromny skład jest wypełniony jedną trzecią artystów elektronicznej muzyki tanecznej. Po tym następuje house DJ z ponad 20% reprezentacją Tomorrowland, imprezy z najbardziej ambitnym składem artystów.
Pod względem rozmieszczenia geograficznego najwięcej odbywa się w USA (19), następnie w Holandii (11), a następnie we Francji (10). Pierwsze pięć pozycji zajmuje w kolejności malejącej Untold Festival, Lollapalooza Brazil, Ultra Miami Festival i Electric Daisy Carnival Las Vegas, pozostawiając pierwszą pozycję Tomorrowland, najlepiej występującemu Festiwalowi.
Rezerwacje artystów, sprzedaż biletów i perspektywy organizatorów festiwali w liczbach
Jeśli chodzi o sprzedaż biletów, festiwale wygenerowały szacunkowo $3b w sprzedaży biletów. 140 z analizowanych festiwali należy do kategorii „huge”, która ma przynieść największe zyski. Średnia cena biletów na analizowane festiwale wynosi $195. Najwięcej artystów pochodzi z muzyki elektronicznej, a zdecydowana większość z nich pochodzi z Holandii. 76 ze 100 najczęściej rezerwowanych artystów to grupy wyłącznie męskie lub solowe, prowadzone przez Timmy ’ ego Trumpeta, Jacka Harlowa i Martina Garrrixa.
“Dane zmieniają sposób, w jaki organizatorzy wybierają swoje składy. W naszej ankiecie, 68% organizers powiedział, że przeglądają słuchaczy Spotify artystów, obserwujących Instagram i podobne statystyki. Znalezienie artystów z silną lokalną bazą fanów jest niezbędne do sprzedaży biletów. Dlatego polecam profesjonalną analizę muzyczną Viberate wszystkim, którzy chcą dopracować swoje strategie rezerwacji i promocyjne i jak najszybciej wrócić do stanu sprzed pandemii.”
Vasja Veber, współzałożyciel Viberate
Kiedy zapytano organizatorów o to, czy frekwencja festiwalowa będzie rosła, połowa respondentów nie spodziewa się wzrostu frekwencji festiwalowej w 2022 r.w porównaniu z ostatnią edycją festiwalu. 26,6% spodziewa się, że wzrośnie do 25%, 21,0% między 25 a 100%, a prawie nic więcej. Co ciekawe, festiwale, które nie spodziewają się wzrostu ich frekwencji, są głównie małe (do 5000 odwiedzających). Większe festiwale spodziewają się głównie zwiększenia frekwencji.
Branża muzyki na żywo zmienia się na stałe z powodu wydarzeń pandemii. Jest więcej zakładów na lokalne talenty, chociaż wbrew temu, co zauważyło kilku ekspertów, EDM jest nadal popularnym gatunkiem wśród nich, być może ze względu na fakt, że ludzie chcą tańczyć jak najwięcej po dwóch latach uwięzienia.